Psykisk misshandel av skadad färjepassagerare

Vi  reste förra fredagen den 23/3 med Tallink/Siljas fartyg
Victoria till Tallin för att fira husses 60årsdag.

3 personer i sällskapet.  Jag, husse Gunnar och vår kompis Göran

Efter ca 1 timmes färd deltog jag i en sambakurs foten vek sig  och
jag ramlade. Till saken hör att jag dansade samba i en grupp för ca 10 år sedan.
Dvs jag kan stegen och hade ej högklackat
Blev skjutsad med rullstol till fartygsläkaren. Det första jag blev ombedd att göra var att blåsa
i en alkometer!!!

Snacka om kränkande. Jag var ombord på en partybåt.

Körde inte bil så varför skulle jag blåsa innan jag skulle få en vad jag trodde medicinsk behandling???
Den enda "behandlingen" jag fick  av honom var lite fotkräm och massage av min redan så onda fot...

Lääkaren var inkompentent iaf. Rena "flingpaketsläkaren".
Vad skulle hända om något riktigt allvarligt skulle hända en passagerare??

Efter "behandlingen" skjutsades jag till vår hytt. Tror att klockan var ca 21.00.
Vi hade en normal hytt för 3 personer. Den var trång.
Jag behöver låna rullstolen sade jag. Nej det får du inte sade personalen och
slängde igen dörren och försvann. Blev ej erbjuden kryckor.
Blev lämnad i hytten utan ngn telefon
(fanns inte) mobil hade ej täckning. Min man och vår vän Göran visste inte
vad som hänt.
Ingen av personalen kollade om jag hade någon som kunde hjälpa mig.
Ingen brydde sig.
.
Kontentan var att jag ej kunde gå på toaletten på ca 13,5 timmar (vi lade till 10.00)
eller gå och äta. Klarade ej av att trots hjälp passera dom höga trösklarna till toalett.
Hade vansinnigt ont och kunde knappt lägga ner foten mot madrassen. Lite senare kommer
ni förstå varför.
Natten blev outhärdligt lång och hemsk. Blev skjutsad av terminalpersonal med rullstol
till taxi fb till Tallink Spa Hotel. Där skulle vi fira min mans 60 årsdag  den 25e.
Gav terminalkillen 100 SEK och han försvann och det blev min smala lycka för då fick jag
tillgång till rullstolen (var nog ej meningen men vad gör man??)
Suverän service på Tallink Spa.
Åkte sedan till Emergecy room i Tallin för att röntga foten. Nej sade läkaren det är inget fel
alls på din fot.
Visste inombords att något var allvarligt fel för jag hade sådana enorma smärtor.
Vi stannade i Tallin till måndagen den 26e. Hade trevligt trots allt trassel med färjepersonalen.
Fick suverän service på vårt hotell. Hotellet gav mig en underbart stort handikapprum på
10 minuter utan extra kostnad. Bokade om vår hytt på båten till 2 st hytter varav 1 handikapphytt.
Måste ju kunna gå på toa.
Skjutsades ombord på Victoria för hemfärd. Rullstolen skulle tillbaka till färjeterminalen. Jag
var enormt observant på vikten av att ha en rullstol så min man hängde på personen som tog
tillbaka min lånade rullstol. Jag måste ha en rullstol..absolut.
Även om jag hade handikapphytt så kunde jag ej klara mig..foten kunde ej nudda golvet.
Inte ens i handikapphytten fanns ngn telefon.
Min man, Gunnar Henriksen, gick med till informationen för att skaffa den för mig nödvändiga
stolen. Var borta ett bra tag och kom tillbaka högröd och urförbannad.
Han är den typen av människa som sällan blir arg så jag förstod att något hade skett. Idioter!!
sade han. 

Vad hade hänt?Jo han bad om att få låna en av fartygets rullstolar..javisst men du måste
deponera 1000:-. Ok, han lade fram sitt Visakort

Fick nobben. Vi skall ha 1000 kontant i svensk valuta!!!!!
Vem har 1000 i svensk valuta när det mesta betalas med kort? Han gav sig inte utan efter kontakt med
informationschefen per tfn så fick han deponera sitt pass istället.
Trodde dom att jag skulle kasta rullstolen överbord, sätta på ett segel och försvinna???
Ok, då var detta löst..trodde vi.. Jag satte mig i rullstolen och då visade det sig att den hade i princip ingen
luft i något av de 4 däcken.
Jag kunde ju inte av egen kraft rulla stolen så Gunnar ( min man) gick för att låna en pump.
Det har vi ingen blev svaret i informationen. Då vill jag ha en annan rullstol sade G.

Vi har bara 2 rullstolar och den andra är trasig!!

Fartyget tar ju enormt många passagerare (2500 st) och hade bara 1 halvt funktionsduglig rullstol.
Det måste ju finnas regler och förordningar. Man började ju undra hur livbåtar mm fungerade...
Informationstjejen sa att då fick jag inte använda den rullstolen jag fått. Det skulle hon minsann kolla
med "doktorn". Dra ni sade min man o gick. Snacka om vad jag blev nervös att dom skulle komma och knacka
på hyttdörren för att ta tillbaka rullstolen.
Min enda länk till toaletten, matsal, nöjen, karioken mm.
Vi gick omvägar med mig i rullstol för att undvika att dom kom och tog tillbaka den. Satt och funderade hur jag skulle
göra om denna situation skulle bli aktuell...
Då skulle jag kontakta kaptenen. Bestämde mig för att ej ge mig utan strid.  Som tur var hände det ej..
Gick och åt, såg shower mm. Rullstolen var enormt svår att dra så min man blev alldeles slut men det gick.
För att avrunda denna historien så kan jag berätta att direkt efter hemkomst till Uppsala i tisdags så åkte jag
direkt till aktuten för röntgen (trots gjord röntgen i Tallin)

Diagnosen blev: fraktur i fotleden vid fibula...Inte så konstigt att jag hade så enorma smärtor.
Har kontaktat Tallink/Siljas customerservice i Kalix. Hon som tog emot mitt samtal var chockad
dels över min behandling samt över "läkaren" ombord.
Vi ersätter normalt inte sådana här saker MEN vi skickar väl ett presentkort någon gång i maj!!
Vadå inte ersätter?? Jag kommer att kräva en likadan resa för 2 personer ( jag vill ej åka fler ggr)
men husse Gunnar och vår vän bör få åka utan allt trassel och få njuta av sin 60års resa på ett "normalt" sätt.
Jag tycker att detta är helt oacceptabelt sätt att behandla betalande gäster/passagerare. Tänk om jag t.e.x varit
ensam eller inte haft det jäkla humör jag besitter. Nu fanns min man till hands för att tala för min sak.
.
Har rest mycket i världen ca 30 länder.Rest många gånger med Siljas fartyg och alltid blivit
korrekt behandlad.
Anser att Silja har förlorat mkt goodwill genom att alliera sig med Tallink.
Frågor jag ställer mig: hur skall jag som passagerare kunna känna mig trygg?
Hur funderar det tekniska underhållet?

Ja ni. Vi kommer aldrig glömma Gunnars 60årsresa.


Dagens visdomsord: Det kostar att ligga på topp och man bör fundera om man verkligen är 25 år !!

Kommentarer
Postat av: anki

Skitbra att du skriver om din och gunnars resa. Hoppas att det är många som reagerar.

2010-05-08 @ 21:03:55
Postat av: Mia

Men herregud! Vilken resa! Jag som tycker det är så kul att åka till Tallin! Nu börjar man ju verkligen undra... Det är ju inte klokt!

2010-05-12 @ 21:30:49
URL: http://hundenmyrra.blogspot.com/
Postat av: Maria Arnehed

Tycker mycket om det du skrev! Trevligt att se lite schyssta saker och inte endast det generella sakerna som man kan se om varenda dag. ;)

2010-12-01 @ 08:56:06
URL: http://jade.se/paketresor/bali

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0