Reflektioner över gamla hundar/djur

Nu har jag inte varit så aktiv på bloggen..ursäkta men det har varit så mycket annat dessa 2 dagar.

Igår så fick jag först ringa till doggarnas livmedikus, Niklas på Hellströms verterinärklinik, och be om ett förnyat recept på Rimadyl till 12åriga Hilda.
Rimadyl är en medicin,smärtstillande, som jag ger henne för tanten blivit lite stel.Märker det först o främst när hon skall gå uppför trappan till övervåningen på kvällen. Vårt sovrum, ligger 1 tr upp. Lite stelt och bökigt kan det vara. Ok, ger henne 2 Rimadyl/dag för smärtlindring.. Det lilla jag kan göra..det gör jag för henne..vill ge henne bra livskvalité på ålderns höst..

Tänk om våra gamla människor kunde ha det lika bra som våra hundar..få sluta och gå över regnbågsbron i lugn och harmoni..hemma eller i bilen eller vad man väljer.

Agnetha, min mentor, berättade om hennes dotters hund som skulle få avluta sitt liv,tyvärr för ung, pga smärtor mm. Denna underbara veterinär som hon har kontakt med lät hunden få avsluta sitt liv i mattes bil. Det bästa hon visste var att åka bil. Blev tårögd när hon berättade om detta..skall nog fundera starkt på denna variant när Hildas tid kommer..hon älskar åka bil precis som Kajsa.

Vår riesenschnautzer Negus fick också avsluta sitt liv i min mammas och pappas bil med veterinären som var en vän till familjen.

En eloge till dessa veterinärer och hussar/mattar som "lyssnar" till hundens sista vilja. När den dagen kommer får man inte vara egotrippad..bara bita ihop och göra det bästa för djuret..

Nu blev det tungt men jag anser att du skriver på ett moraliskt kontrakt när du köper din hund/djur..du måste ta tag i den svåra dagen..och inte vänta att dra på beslutet..hellre ett par dagar för tidigt än för sent..

Dagens visdomsord: Lyssna och se på ditt djur när slutet är nära..vänta inte p.ga egoism utan låt han/hon gå över regnbågsbron i tid.

Kommentarer
Postat av: Mia

Tack för dom orden! Det är alltid så svårt att veta NÄR det är dax för det oåterkalleliga. Man känner sig ofta så osäker på om man fattat beslutet för tidigt - om man skulle gett djuret några månader, veckor till. Eftersom det ändå inte finns någon återvändå är det definitivt bättre med lite för tidigt än för sent.

2010-03-28 @ 20:44:50
URL: http://hundenmyrra.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0