På rymmen

Efter att klanen Henriksen hade handlat mat och diverse grejor styrde vi kosan hemåt.

Dagen ( fredag )blev lugn med promenad och matlagning. Blev underbart gott denna orientaliska räkgryta
á la Paula.

Sofie kom och hälsade på. Hon är här mycket på helgerna och det uppskattar vi.

Precis när vi skulle äta och allt var klart så ringde det på dörren. Oh nej inget besök nu..tänkte jag.

Grannen från andra husgruppen i byn stod utanför. Har du alla hundar inne? Jaa sade jag, men blev så där löjligt osäker..jag visste ju att dom var inne. Ok räknade igenom skocken.

Varför undrar du? Jo, min katt blev jagad av 2 lösa hundar alldeles nyss och dina hundar är dom enda jag
känner.

Vroooom sade det utanför grinden..hann fånga en snabb glimt av en labrador och en springer..

Dom måste vi ju kasta lasso på..tänk alla vägar mm..det måste ske.

Tog inte ens på mig tofflorna utan grabbade tag i 2 koppel och bilnyckeln.. Varför bilnyckeln? tänker ni.

Jo, var så smart i stundens hetta så jag listade ut att sätta in de eventuellt infångade rymlingarna i vår bil.
Har största Mercedes kombin, och dessutom var baksätet nedfällt..bilen var varm eftersom Gunnar precis använt
den..så får det bli.

Ut och visslade och lockade..tänk om dom stuckit ifrån byn?

Efter ett tag såg jag labben..en vacker svart en..kopplade honom..tack gode gud för retrieverkoppel..det går så snabbt att sätta på..( för er som inte vet så är ett retrieverkoppel ett halsband och koppel i ett. Använder
bara dessa till mina hundar.. )

Säkerhetsaspekt..för om jag släpper dom lösa så vill jag ej att dom skall ha ett halsband på så att dom kan fastna
i saker eller i andra hundar vid lek.

Grannen fick tag i springern..kände snabbt under magen på labben..det fanns ett "klockspel"..alltså en hane..
kollade springern och det var en tik.

Hej och hå in i bilen som var varm o mysig.

Nu gällde det att hitta ägaren..ringde polisen och rapporterade om mitt fynd..ok, ingen hade ringt in ännu till
polisen.

Sofie gick ut med en vattenskål till Bonnie o Clyde *ler* och var så smart att hon letade efter eventuellt
telefonnummer..Bingo!

Tiken hade en bricka med telefonnummer. Inget svar så Sofie ringde nummerupplysningen och fick 2 mobilnummer.

Jag ringde och en stressad, flåsig matte svarade. Det var lycka..telefonen blev alldeles varm.

Dom hade rymt från hennes föräldrars hus i Årsta..någon hade glömt stänga dörren..ve och fasa..

All mattes släkt var ute och letade..Hon kom som ett jehu och jag fick en stooor kram..vilken fasa att vara i den
situationen..

Hade mina sprungit bort hade jag ringt polisen inom 15 min..

Anledningen till att jag valde bilen som "fängelse" var att jag dels inte kände doggarna och så löper Kajsa..

Slutet gott allting gott..kändes bra att kunna hjälpa till..


Dagens visdomsord: Stäng alltid dörren ordentligt








Kommentarer
Postat av: Rose-Marie

Huu.. Alla djurägares mardröm är ju att de små liven skall rymma.

2010-02-13 @ 15:32:03
Postat av: Rose A

Hum rymma ja hur lätt som helst med folk hemma som inte är van med hundar.

synd men som sagt slutet gott med eller utan tofflor kram Rose

2010-02-14 @ 20:00:18
URL: http://adestrompudeluppfodning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0